SOLOPGANG - 1 år

 I dag er det præcis ét år siden at jeg udgav albummet SOLOPGANG. Og hvilket år! Jeg vil gerne bruge dette opslag til at se tilbage med taknemmelighed på året der er gået, og dele nogle af oplevelserne og tankerne siden udgivelsen. 

Indspilning

Et samarbejde mellem min “hjemkirke” Den Evangeliske Frikirke og Borgfonden gjorde det økonomisk muligt at producere musikken. I et fantastisk samarbejde med Jacob, Bjarke og Finland Studio, havde vi nogle enorm gode rammer til at indspille musikken. 

Albumcoveret blev udviklet af Lasse, med inspiration i “I østen stiger solen op”, som en illustration af solen der “går over hav og bjergetop, går over land og by”. Godt lavet, Lasse! 


Der blev også kreeret 7 forskellige kunstværker af syv forskellige kunstnere, alle med inspiration i samme sang, som også udtrykker albummets tema: At Gud er den der bringer håb — hvilket skulle vise sig at være et mere relevant tema end jeg kunne have planlagt det… (Se Facebook hvis du ønsker at bestille disse — kun i denne uge!)


Onsdag den 11. marts 2020

2 dage inden udgivelse. Vi har lagt op til stor udgivelsesfest om fredagen i City Kirken, Århus i samarbejde med YFC’s (Youth for Christ) ungdomsprogram WAVE. Men netop denne onsdag lukker Danmark ned grundet Corona-pandemien. Dog gennemfører vi alligevel udgivelsen, bare ved en online udgivelse via livestream om fredagen d. 13. marts istedet. Hvor var det sært og alligevel en sejr. Uanset måden, blev musikken udgivet! (Du kan gense udgivelsen her)


Koncerter

Og så stod den på pause for hele landet. Temaet om håb havde pludselig en langt større relevans end jeg kunne have planlagt mig til. Musikken var kommet ned fra scenen og hjem i stuerne...

...Dog var har der været få "scene"-stunder efterfølgende. Det festlige og alternative fænomen “drive in gudstjenester” blev indført, hvor vi var inviteret til at stå for musikken påskedag på en af LEGO-lands parkeringspladser. 


Foto: Nicolaj Kristensen
Foto: Nicolaj Kristensen



Foto: Nicolaj Kristensen



Den første dag der blev åbnet en smule op, var vi inviteret til Hvirring nær Vejle. D. 21. maj 2020 på Kristi Himmelfartsdag holdt vi den første koncert — småt, enkelt og en skøn oplevelse! 



På pinsedag d. 31/5 tog Nicolai og jeg afsted for at tage del i Frøstruphave Efterskoles egen festival, som de afholdt i stedet for den aflyste Å-festival. En skøn aften i fællesskab med en dejlig efterskole! 


Frøstruphave Efterskole

Ugen efter var jeg inviteret til Bornholm for at være sammen med de unge fra kirkerne i Rønne, ved fællesskab, musik og undervisning. Et skønt møde med fælleskabet der og særligt Noah, Mette og familien er en fantastisk familie!


Så spoler vi tiden frem til november, med to koncerter. Den første var i Vor Frelsers Kirke i Vejle.

Den anden var Nørrelandskirken i Holstebro— en koncert som oprindeligt skulle have været afholdt i foråret, men som var blevet udsat til nu. Og hvilken enorm fantastisk aften vi havde dér! 


Foto: Henrik Pedersen


Takkesang i trængsler

Den sidste koncert vi havde, var en slags afrunding af hele processen (dermed ikke sagt at jeg ikke spiller mere…). Dét WAVE-event, hvorved vi skulle have udgivet albummet i marts blev istedet erstattet af en aften i december. Det var den første (og indtil nu eneste) koncert vi har holdt, hvor alle musikere var med på samme måde som vi indspillede albummet (jeg er vild med det team!!). Det var efter min egen oplevelse et lovsangsbrag. 


Foto: Emil Nørgaard

Foto: Emil Nørgaard

Foto: Emil Nørgaard

Foto: Emil Nørgaard


Og hér vil jeg gerne dvæle lidt som afslutning af opslaget; det var en konfrontation at afholde denne koncert. Var det fornuftigt med hensyn til pandemien? Var det nødvendigt? Jeg vil ikke bestemme hvad du synes… Men jeg nævne vigtigheden af at lovsynge Jesus, særligt i sådan en tid. Når denne sygdom bringer nogle af sine venner med - frygt, bekymring og mistro, foruden den fysiske skade den gør i sig selv - er det nemt at bukke under for den medfølgende tunge atmosfære. Men højlydt at synge sin takkesang til Jesus, er noget at det bedste vi kan gøre. 


Så lad formålet med SOLOPGANG vare ved: At vi synger med tak i hjertet til Gud, som er vores levende håb! 


Jeg kan mærke håbet rejser sig i mig


Kærlig hilsen Simon.  



PS. Har du lyst til at se hvordan albummet blev skabt? Kenneth Merrild har produceret en flot video bag om musikken. Se den her!
Og vil du gerne høre albummet, så tryk her.

Kommentarer

  1. Smukt tilbageblik. Vild rejse må man sige 😅 Så enig med dine afsluttende ord. I denne tid er det SÅ vigtigt at lovsynge Jesus. Fuld opbakning herfra! Keep pressin’ on!

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag